História kolesa (Zaujímavé)
Uľahčiť si prácu v ťažkých podmienkach vnuklo ľuďom významnú myšlienku. Geniálny vynález, ktorý hýbe svetom, od počiatku až dodnes – koleso.
Približne pred viac ako 7000 rokmi bolo v Mezopotámii vynájdené koleso. Pohnútkou na skonštruovanie jedného z najvýznamnejších vynálezov sveta bol pravdepodobne hrnčiarsky kruh. Podľa archeologických výskumov sa asi v tom istom čase objavilo koleso aj v Európe, presnejšie v Slovinsku (3200 p.n.l.).
Krátko po vynájdení sa začalo používať ako dopravný prostriedok, a to v kombinácii s osou a druhým kolesom. Tak vznikli prvé dopravné prostriedky ako kára a voz, ktoré umožňovali transport ťažkých predmetov či ľudí.
Staroveký kolesový voz z roku 2500 pred n. l. nájdený pri jazere Sevan, Arménsko
Spočiatku sa kolesá vyrábali len ako jednoduché drevené disky s otvorom na os, ktoré však boli veľmi pomalé. Rýchlejšími sa stali dopravné prostriedky až neskôr, keď sa začali konštruovať ľahšie kolesá.
Takéto vozy pomohli už kočovnému kmeňu Hyksósov, ktorý v roku 1750 p.n.l. vtrhol do Egypta na dvojkolesových vozoch ťahaných koňmi a ovládol ho. Egypťania voz neskôr vylepšili a vydobyli si svoju ríšu naspäť. Zdokonalený najväčší vynález ľudstva využívali vo veľkom aj starí Rimania, vďaka ktorému vyhrali veľa bitiek. Vyvinuli vozy rôzneho tvaru a typu, napríklad ľahké a rýchle poštové vozy alebo ťažké a pomalé cestovné vozy (štvorkolesové), alebo vozy so zapriahnutými koňmi s nákladom. Zdokonaľovanie vozov so sebou prinieslo aj kvalitnejšie cesty, v čom vynikali hlavne Rimania.
Aj vo veľkomoravskom a ranofeudálnom období sa na uľahčenie dopravy vozov s volským a konským záprahom pokračovalo v budovaní vnútrozemských i medzinárodných ciest. Bohužiaľ ich kvalita rýchlo upadala, keďže neboli tak pravidelne upravované ako v antike. Rýchlosť takýchto dopravných prostriedkov sa odhaduje podľa terénu, stavu ciest a záprahu na 2 až 4 kilometre za hodinu. Kupci a furmani však museli kráčať popri vozoch pešo.
Koleso sa však nevyužívalo len v doprave. Samotný vynález je totiž súčasťou všetkých strojov, či už áut, vlakov, lodí. Nájdeme ich v každej dielni, továrni i elektrárni. Bez kolies a koliesok by jednoducho prestali fungovať. V každom stroji, od vreckových hodiniek až po kozmické rakety, sú v činnosti desiatky a stovky najrôznejších koliesok a kolies.
Každopádne samotné koleso, tak ako ho všetci poznáme, vzniklo až v prvej polovici 19. storočia. Vtedy železné obruče kolies nahradili 2,5 centimetrové kaučukové. Vynašiel ich Angličan Thomas Hancock, ktorý vlastnil továreň na spracovanie kaučuku. S lepšou ideou prišiel R.W.Thomson – naplniť kolesá vzduchom. Tak vznikli prvé pneumatiky, ktoré sa skladali z niekoľkých zlepených pruhov hrubého plátna natretých kaučukom. Vyplnené boli vzduchom a na zvýšenie ochrany obalené kožou. Vydržali až 2500 kilometrov.
Thomsonove pneumatiky
Prvé kolesá, ktoré mali dušu, vynašiel otec Johnyho Dunlopa z írskeho Belfastu. Syn chcel veľmi vyhrať preteky na trojkolkách, a tak mu otec z tenkej gumy vyrobil dušu, ktorú vložil do obalu z pogumovaného plátna. Neskôr ich vo veľkom začal vyrábať aj pre bicykle.
V roku 1891 začal André Michelin vyrábať také, ktoré nepotrebovali lepenie a bolo možné ich úplne vymeniť. Všetky pneumatiky však mali do 20. storočia hladký povrch. Dezén nadobudli až v roku 1908.
John Dunlop
Spomínaným úspechom však predchádzala dôležitá vec, a to guma. V roku 1736 ju do Európy priniesol Francúz La Condamine po návrate z Južnej Ameriky. Balíček surového kaučuku, ktorý vtedy prvýkrát „navštívil“ Európu, mal ale veľa nedostatkov. Pri vyššej teplote sa predmety ním natreté lepili a pri nižšej sa zasa lámali. Náhoda však nedala na seba dlho čakať. Istému Goodyearovi sa naň raz vysypala prášková síra, ktorá ho premenila na vulkanizovaný kaučuk s výbornými vlastnosťami.
Guma sa postupne stala nevyhnutnou pre mnohé priemyselné odvetvia. A keďže Brazília bola jediným dodávateľom tejto suroviny a amazonské stromy jej nestíhali produkovať také obrovské množstvo, začal sa vyrábať umelý, syntetický kaučuk z ropy, uhlia alebo alkoholu.
Súčasní svetoví výrobcovia pneumatík však túto hmotu neustále vylepšujú pridávaním prísad, ktoré zlepšujú ich odolnosť a kvalitu, a tým spríjemňujú naše cestovanie. Z tých najznámejších výrobcov spomeniem aspoň Michelin, Continental, Bridgestone, Goodyear Pneumatiky, GT Pneumatiky, Dunlop, Firestone či Pirelli.
Zdroj:
https://lacne-pneumatiky.blogspot.com/, https://www.automoto.sk/, https://www.rotacneplochy.sk
https://www.infovek.sk/, https://korzar.sme.sk, https://www.svetpoznani.cz/,
https://www.zskomenskehoca.edu.sk/
Foto:
https://www.rotacneplochy.sk, https://www.svetpoznani.cz, https://www.pneu-jenda.cz/
https://dnes.atlas.sk/, https://www.zoznamtovaru.sk/